2009. április 26., vasárnap

egri hétvége

Pénteken mégis mentem oviba de csak délig mert utána indultunk Egerbe. Mivel csoportfényképezés volt, így anyával megbeszéltük, hogy jó lenne ha rajtalennék a képen.

Anya elvitte a nyuszit délelőtt a Füle mamához hogy vigyázzanak rá. Majd anya jött értem és bepakoltunk a kocsiba és indultunk. Bő két óra alatt 1/2 4 körül értünk a szállásunkhoz ami a Villa Citadella panzió volt. Szuper emeleti szobát kaptunk és nagyon szép volt a város látképe a tetőtéri ablakból. Este elmentünk vacsizni de jól lehült az idő amikor indultunk vissza így sietősre vettük a gyaloglást.

Szombat reggel kipihenten reggeliztünk és indultunk felfedezni a várat.

Egerben már az első magyar király, Szent István püspökséget alapított 1001-1009 között, melynek védelmére később kővár épült. Az elpusztult templom helyére a várdombon építettek katedrálist. A várban kiépült püspöki székhely fénykorát a reneszánsz korban élte. A XVI. században a török hódítások Magyarországot is elérték. A törökök 1552-ben fordulnak az országrész egyik legnagyobb erőssége, Eger ellen. A kétezer fős védősereg közel negyvenszeres túlerővel szemben, öt heti ostromban védte meg a várat. A hősies helytállás a magyar történelem egyik kiemelkedő eseménye, s híre – Gárdonyi Géza regénye révén – a világ minden részébe eljutott.

A gótikus palota emeletén a vártörténetét bemutató kiállítást néztük meg. Megismerhettük az egykori püspöki, később végvári várban folyt életet . Az élményszerűséget makettek, viseletek, vértezetek fokozták. Volt felépített várfal alatta ágyús magyarok, akik időnként lőttek és persze ekkor Dani nagyon megijedt. Igazán élethű atrakció volt. A kiállításon Szent István korától a Rákóczi- szabadságharcig kísérhettük figyelemmel a vár történetét. A kiállítás végén padokon nézhettük az Egri csillagok filmet vagy olvashattunk az egri vár történetéről számítógépen.

A palota földszintjén található Hősök-termét is megnéztük.A terem a 18. században előbb a várparancsnokok, majd a század végétől a börtön kápolnája volt. Márványtáblán olvashattuk az 1552. évi várvédelem ismert hőseinek névsorát. Oldalt három- három óriási szobor állt. A szobrok között álló szarkofágokban nyugszanak a várvédők földi maradványai. A terem közepén állt Dobó István várkapitány síremléke.
Az Éremverdét a palota nyugati végénél a 15.században épült pincében találtuk, ahol régi pénzek kiállítását tekinthettük meg az ókortól napjainkig. Megismerkedhettünk régi éremverő eszközökkel is.
A Panoptikumban Egri csillagok regény viaszból készült szereplőit láthattuk élethű nagyságban. Az alsó szintre leérve egy műhelyében dolgozó kováccsal találkoztunk, majd beljebb sétálva Gárdonyi Géza viaszmása mellett haladtunk el. Láttuk még Cecey Évát, Dobó Istvánt és Jumurdzsákot, illetve az egyik oldalfalnál Tinódi Lantos Sebestyént is. A helyiségből egy lépcső vezetett a földalatti folyosóhoz, mely egy hajdani rekeszajtóhoz vezet. Majd Szulejmán szultánt és Török Bálintot pillanthattuk meg.

Gyönyörködtünk a látványban a várfalakról és elindultunk ebédelni a városba. Ott tekeregtünk és vásárolgattunk is, majd a várkerten keresztül a szállásunra baktattunk. Sajnos már annyira fáradtak voltunk hogy a Gárdonyi házat nem látogattuk meg.

A Dani nagyon be volt indulva a medence miatt és az apját addig nem hagyta amíg el nem mentek wellnesselni. Nagyon jól érezték magukat a kiscsajjal utánuk mentünk.

Sajnos egész nap nagyon fújt a szél és a Petra kicsit meg is betegedett. A szeme huzatot kapott és köhögött is. De jól viselte a dolgokat. Majd este megint a váron keresztük elsétáltunk vacsorázni ahol a Dani extra gyümilevest evett. Meg is evett egy egész adagot. Ja és a Dani evőkéje ismét visszatért. Nagyon jól eszik és nem válogat megint. Olyan büszkék is vagyunk rá.

Mivel ez a nap extra fárasztóra sikerült tuti mentünk vagy 10km-t gyalog, így este mindenki bájult és még a Petra is csak egyszer kelt fel 1/2 4-kor (hurrrá). Reggel összepakoltunk és elindultunk reggeli után haza. Még egy pincészetnél megálltunk és vettünk bort majd legközelebb az autópályán pihentünk kicsit. Petra nem volt most olyan jó utazó, alig aludt és sokat nyafogott, de lehet a szeme miatt ami egyre csúnyább lett és biztos fájt is neki. Végül a Dunakanyar felé jöttünk és valahol Tahi körül ebédeltünk. De olyan sok volt a szúnyog hogy anyát össze is csípkedték.

A Dani is kezdett nyűgösödni folyamatosan a nyulacskájával volt elfoglalva, hogy ő nem haza hanem a nyúszkához szeretne menni... Sajnos először haza kellett jönni amibe negyn nehezen nyugodottt bele.

Majd kipakoltunk itthon és irány a Füle mamáék Dani nagy örömére. A nyuszkát nem hoztuk haza mert inkább locsoltunk és de jól is tettük mert éjjel orkán szerű szél tombolt. A kis szerencsétlen pedig bizosan nagyon megbetegedett volna.

Este mindenki fürdött egy óriásit a petra szemét becsepegtettük és irány az ágy.